-
gboe edited 4 months ago
Jeg har tidligerere advokeret for, at vi skal tilstræbe så få aliser som muligt og her er en endnu en sag, der meget godt belyser overdreven brug af alias-funktionen
Mellow Dee (2) er et helt regulært alias, mens de øvrige 4 aliaser i sin essens er varianter.
Selv bruger hun i dag Evamaria Linnet har sågar 2 af de andre aliaser subbet som ANV'er - plus en 5. variant, Eva Laumann.
Der er ingen artistisk eller tidsmæssig stringens i brugen.
Jeg foreslår merge til aktuelt navn, Eva Linnet Lauman, som PAN, der kan rumme alle credits som ANV. Hvad som helst er næsten bedre en 4 adskilte diskografier uden anden nødvendighed end regelrytteri. -
Show this post
gboe
Jeg foreslår merge til aktuelt navn, Evamaria Linnet og at vi skider de finere nuancer af regelrytteriet en march for the bigger issue - en samlet diskografisk oversigt - og også lever med Eva Laumann-ANV - eller at gå med den mest omfavnenede,
+1. Jeg mener ikke engang at der er behov for at lave pølser på reglerne. Det vil være helt i ånden af den nyligt reviderede RSG §2.5.2 der tilstræber at reducere antallet af PANer i databasen.
gboe
Selv bruger hun i dag Evamaria Linnet:
https://www.facebook.com/evamaria.linnet
https://nkbooking.dk/?IId=1876
Evamaria Linnet har sågar 2 af de andre aliaser subbet som ANV'er - plus en 5. variant, Eva Laumann.
For mig er dette de vindende argumenter for at beholde Evamaria Linnet. Et nyere billede kunne evt. tilføjes :) -
gboe edited 9 months ago
IbLeo
Det vil være helt i ånden af den nyligt reviderede RSG §2.5.2 der tilstræber at reducere antallet af PANer i databasen.
Måtte lige tjekke, da jeg ikke har bemærket ændringer, og det ser da ud til, at de ændringer også påvirker de sager, vi tidligere har diskuteret i gruppen - f.eks. om artister der bliver gift.,
RSG 2.1.7. har to , der er relevante for alle de gamle diskussioner:
B) An alias is created when changing the PAN surname or identity.
Examples:
Alicia Augello Cook = Alicia Keys
Katy Hudson = Katy Perry
Walter Carlos = Wendy Carlos
Det var her, der tidligere var nævnt ægteskab som begrundelse., ikke? I så fald er det væk nu, og eksemplerne på "Changing surname" handler om reelt helt nye navne sprogligt helt urelaterede til tidligere navn, så de nævnte eksempler erer ikke ligefrem at, lad os sige - et tænkt eksempel som Henriette Skytte skal have to PAN'er, når hun efter ægteskab kalder sig Henriette Skytte Holm.
Det bekræftes også af den anden vigtige us:
E) Exceptions are allowed when an artist uses various names concurrently. In these cases, an ANV may be more appropriate using the complete name as PAN.
Examples:
ANV: Elvis = PAN: Elvis Presley
ANV: Kylie = PAN: Kylie Minogue
ANV: Carrie Holzman = PAN: Carrie Holzman Little
ANV: Rock McLaurin = PAN: Delano "Rock" McLaurin E)
Ligesom Carrie Holzman/Carrie Holzman Little er Evamarie Linnet netop et "uses various names concurrently".
Jeg kan ikke finde den håndfuld navne, vi har diskuteret tidligere, hvor mine forslag til samlet PAN er blevet afvist, men jeg faldt over et andet diskuteret eksempel, hvor vi her i gruppen under gamle regler afviste een samlet PAN for:
Rolf Thofte Sørensen - credits spænder fra 2012 til 2024
og alias
Rolf Thofte Løkke - credits spænder fra 2018 til 2020
IMO lige så oplagt nu med de nye guidelines som guidelines eget eksempel Carrie Holzman/Carrie Holzman Little -
IbLeo edited 9 months ago
Med al respekt, så gider jeg ikke tage denne diskussion igen. Jeg sagde alt hvad jeg har at sige ovre i tråden om Søren Monrad (Jensen):
https://discogs.cinepelis.org/group/thread/1060913
Jeg minder dig om at jeg ikke afviste dit forslag om at merge til et samlet PAN. Vi var bare ikke enige om hvilket der skulle overleve. Du ville beholde Søren Monrad som er det navn han anvender på størstedelen af udgivelserne, og også det navn han kalder sig selv. Og eftersom du ikke kunne få din vilje, lod du bare stå til.
Der er mange eksempler i databasen hvor PAN ikke rummer alle ANVer: Jesper Bay hedder også Larsen, og begge optræder i sjældne tilfælde under deres fulde navn. Jeg kan simpelthen ikke se problemet. -
gboe edited 9 months ago
IbLeo
Med al respekt, så gider jeg ikke tage denne diskussion igen.
Forståeligt, hvis der ikke er nye forhold. Men jeg forstod det sådan, at guidelines var opdateret siden de gamle diskussioner. Eksempelvis kan jeg ikke finde ægteskab som begrundelse længere, og det var netop sagen for en af dem, en kvindelig violibist, jeg ikke kan huske navnene på.
IbLeo
Jeg kan simpelthen ikke se problemet.
Problemet er fravær af konsistens som så betyder, at den enkelte bruger er nødt til at gå i Forum eller gruppe på alle enkeltsager i stedet for at kunne løse sagerne meget hurtigere ved hjælp af det næstnærmeste til en guideline, en konsensus. -
Show this post
gboe
RSG §2.1.7 har to , der er relevante for alle de gamle diskussioner:
B) An alias is created when changing the PAN surname or identity.
Examples:
Alicia Augello Cook = Alicia Keys
Katy Hudson = Katy Perry
Walter Carlos = Wendy Carlos
Det var her, der tidligere var nævnt ægteskab som begrundelse., ikke? I så fald er det væk nu, og eksemplerne på "Changing surname" handler om reelt helt nye navne sprogligt helt urelaterede til tidligere navn, så de nævnte eksempler erer ikke ligefrem at, lad os sige - et tænkt eksempel som Henriette Skytte skal have to PAN'er, når hun efter ægteskab kalder sig Henriette Skytte Holm.
Det bekræftes også af den anden vigtige us:
E) Exceptions are allowed when an artist uses various names concurrently. In these cases, an ANV may be more appropriate using the complete name as PAN.
Examples:
ANV: Elvis = PAN: Elvis Presley
ANV: Kylie = PAN: Kylie Minogue
ANV: Carrie Holzman = PAN: Carrie Holzman Little
ANV: Rock McLaurin = PAN: Delano "Rock" McLaurin E)
Ligesom Carrie Holzman/Carrie Holzman Little er Evamarie Linnet netop et "uses various names concurrently".
Jeg synes stadig at indgåelse af ægteskab er et klokkeklar eksempel hvor folk ofte skifter efternavn (surname), enten ved at bortkaste sit gamle efternavn og tage ægtefællens, eller ved at tlføje ægtefællens efternavn til sit eget.
Men jeg vil give dig at ANV: Carrie Holzman = PAN: Carrie Holzman Little skaber forvirring. Specielt når man konstaterer at PAN Carrie Little. Det er da helt ude i hampen. -
Show this post
Men lad os lige holde fast i det væsentlige for denne tråd: Uanset hvordan guidelines skal forstås, så er vi enige om at merge til Evamaria Linnet :) -
Show this post
IbLeo
Specielt når man konstaterer at PAN Carrie Holzman Little ude i databasen har to aliaser Carrie Holzman og Carrie Little. Det er da helt ude i hampen.
Det tjekkede jeg ikke. Så er det ikke et godt eksempel på det, jeg advokerer for - at samle så meget som muligt, der sprogligt kan rummes i samme PAN, uanset årsagen til variationen.
IbLeo
Jeg synes stadig at indgåelse af ægteskab er et klokkeklar eksempel hvor folk ofte skifter efternavn (surname),
Men Discogs fjerner den us og accentuerer i stedet concurrently/samtidigheds-kriteriet. Det må betyde, at folk der nogle gange kalder sig Hanne A selv efter navneskifte ved ægteskab til Hanne A-B eller Hanne B-A, må puljes.
Det er så langt, jeg trækker den med den nye formulering.
Men eksemplerne, de nævner, går ikke mere signifikante nævne ændringer - hvor Hanne A skifter navn til Hanne X. Jeg nøjes med at bede om merge på navne-ændringer, der har den sproglige variants karakter - når A bliver til A-B eller B-A.
IbLeo
Uanset hvordan guidelines skal forstås, så er vi enige om at merge til Evamaria Linnet :)
Det var bedste forslag i en ikke ideal verden. A samme grunde som nævnt, synes jeg jo egentlig ikke, at Evamarie Laumann-ANV'et er er godt. Men jeg kvier mig ved at gøre Eva Linnet Lauman til den altfavnende PAN, da den så fucker med fornavnet. -
Show this post
gboe
det, jeg advokerer for - at samle så meget som muligt, der sprogligt kan rummes i samme PAN, uanset årsagen til variationen.
Det gør vi begge. Men som denne diskussion, og andre, viser, er vi uenige om præmisserne.
gboe
Men Discogs fjerner den us og accentuerer i stedet concurrently/samtidigheds-kriteriet. Det må betyde, at folk der nogle gange kalder sig Hanne A selv efter navneskifte ved ægteskab til Hanne A-B eller Hanne B-A, må puljes.
Her er vi så uenige. Men jeg erkender at RSG er uklar. Jeg har dog ikke energi lige nu til at tage sagen i Forum.
gboe
Det var bedste forslag i en ikke ideal verden. A samme grunde som nævnt, synes jeg jo egentlig ikke, at Evamarie Laumann-ANV'et er er godt. Men jeg kvier mig ved at gøre Eva Linnet Lauman til den altfavnende PAN, da den så fucker med fornavnet.
"Bedste forslag" er godt nok for mig i denne sag, og Evamaria Linnet er afgjort det bedste. -
Show this post
gboe
Jeg foreslår merge til aktuelt navn, Evamaria Linnet og at vi skider de finere nuancer af regelrytteriet en march for the bigger issue - en samlet diskografisk oversigt - og også lever med Eva Laumann-ANV
I denne situation er jeg enig. -
Show this post
Bumper lige denne uafsluttede sag før tråden lukkes.
Faktisk ved jeg ikke hvorfor den er uafsluttet. Alle er jo enige om at merge til Evamaria Linnet... -
Show this post
IbLeo
Faktisk ved jeg ikke hvorfor den er uafsluttet.
Det er den nu. -
Show this post
Eva Linnet har stadig masser af credits. -
Show this post
IbLeo
Eva Linnet har stadig masser af credits.
Den havde jeg overset, fordi den ikke var aliaset
nu skullle den være der.. -
Show this post
gboe
nu skullle den være der..
Det ser sådan ud.
Evamaria Linnet - den syngende baby :). Hun kunne måske ønske sig et lidt mere tidsvarende billede. -
Show this post
IbLeo
Hun kunne måske ønske sig et lidt mere tidsvarende billede.
- og det har Capman (3) Featuring Mellow Dee (2) - Do You Like Me ? -
Show this post
johnbaekdk
det har Evamaria Linnet nu fået.
Tak!! Jeg burde nævne at jeg er teknisk udfordret i denne uge, ellers ville jeg selv have sat et billede på. Godt valg.
johnbaekdk
Jeg kunne ikke finde et foto af profileringen som Mellow Dee (2), men man kunne evt. bruge fotoet fra Capman (3) Featuring Mellow Dee (2) - Do You Like Me ?
Det er vel heller ikke strengt nødvendigt med billeder på alle disse aliaser. -
Show this post
IbLeo
Tak!! Jeg burde nævne at jeg er teknisk udfordret i denne uge, ellers ville jeg selv have sat et billede på. Godt valg.
Selv tak. Billeder er absolut ikke strengt nødvendige - og her kan man se et på Evamaria Linnet's profil.
Du ønskes god vind mht. løsningen af dine tekniske udfordringer. Jeg kan anbefale en Macbook Pro, medio 2012, med OS X El Capitan fra 2015. Mine to styks drøner derudaf - indtil browserne en dag ikke kan følge med længere :-) -
Show this post
johnbaekdk
Jeg kan anbefale en Macbook Pro, medio 2012, med OS X El Capitan fra 2015. Mine to styks drøner derudaf
Behold dem. De bliver mere værd, når toldkrigen går i udbrud -
Show this post
johnbaekdk
Du ønskes god vind mht. løsningen af dine tekniske udfordringer. Jeg kan anbefale en Macbook Pro, medio 2012, med OS X El Capitan fra 2015. Mine to styks drøner derudaf - indtil browserne en dag ikke kan følge med længere :-)
Tak :) Jeg mente nu blot at jeg var hjemmefra og derfor ikke havde adgang til mit sædvanlige grej. Jeg tror at jeg beholder min nuværende Windows maskine - for nyligt opgraderet til Windows 11 - og min Opera browser.