OSS - Dubbel Moms vid köp av skivor på Discogs utanför EU?
Started by skivsamlarna over 3 years ago, 13 replies
-
Show this post
Har bara importerat 2 paket med skivor ännu från USA men bägge gångerna fick jag betala moms på discogs och sedan krävde postnord mera moms. Är det någon annat som luskat i varför det inte funkar på discogs? Är det discogs eller säljaren som ska registrera att moms är betalad i One Stop Shop? -
Show this post
Jag hittar inte tråden nu, men nånstans läste om någon som reklamerat det till Postnord och fått pengarna tillbaka, om än med en del tid/krångel/byråkrati. -
Show this post
Förbannade jävla postnord helvete! och discogs för den delar som TAR moms som de kanske inte ens betalar till svenska staten utan behåller själva! Inte fan rapporterar de in den inte kan enskilda privatpersoner rapportera till OSS. Svar från postmaffian:
"Din försändelse har blivit belagd med importmoms vid ankomst till Sverige eftersom avsändaren inte skickat med komplett information. Avsändaren behöver skicka med sitt IOSS-nummer digitalt så tullhanteringen kan kontrollera att avsändaren är registrerad i IOSS och att numret är korrekt. Skickas inget IOSS-nummer eller IOSS-numret är inkorrekt så beläggs försändelsen med importmoms. Har du betalat importmoms i samband med köpet rekommenderar jag dig att kontakta avsändaren för en eventuell återbetalning. " -
Show this post
Discogs:
"In some instances, even though the seller has attached a commercial receipt to the package, customs agencies will not accept this as proof of VAT paid. Oftentimes in these cases, the customs agencies are looking for the seller to submit certain tax information (such as our IOSS number) digitally. If your seller did not do that, and if customs is holding your package until you pay VAT a second time, please reach out to our Community team. We can assist you in this situation to try to assure that you are not unnecessarily paying taxes twice."
och jag tror länken är denna:
https://.discogs.cinepelis.org/hc/requests/new -
Show this post
Hej!
Ja, det där är ett litet helsike även för säljarna, eftersom det är jättebökigt att fylla i alla formulär så att de blir exakt rätt, och gör man minsta lilla fel så klankar Postnord ner och skyller på att det är inkomplett.
Jag har jobbat hårt med några säljare från ffa UK i den här tråden:
https://discogs.cinepelis.org/forum/thread/921295
Med gemensamma ansträngningar har vi kommit fram till exakt vad som ska fyllas i, för att IOSS ska processas och bli godkänt av Postnord.
Dock har vi inte fokat lika mycket på USA, men det borde förstås göras en motsvarande guide för amerikanska säljare. Då skulle vi köpare kunna hänvisa till den först, och be att säljarna följer instruktionerna till punkt och pricka.
Med det sagt tror jag ändå Postnord slentrianmässigt försöker klämma oss på extra avgifter även när IOSS är korrekt. "Går det så går det" typ. Då är det bara att överklaga och ligga i och jävlas tillbaka med dem. Suck! -
Show this post
jag lyckades få två paket igenom utan problem (en från England och en från Australien). Både gick igenom för att de var markerade som Gifts, men jag tog kontakt med Postnord dagen innan för Australien paketet eftersom den var "tullförklarad" i mer än en dag. Jag skicka en kopia på kvittot och vet inte om det hjälpte (eller pga den gick igenom för att den var märkt som Gift). -
Show this post
djsamination
jag lyckades få två paket igenom utan problem (en från England och en från Australien). Både gick igenom för att de var markerade som Gifts
Intressant, men du hade ändå betalat IOSS-momsen via discogs som väl är obligatoriskt numera?
Om de ska slinka igenom som Gift kan ju inte säljaren skicka paketet som IOSS eller klistra fakturan på utsidan, då skulle ju Postnord se att det var ett köp och ingen gåva. Jag antar att säljaren mörkade det, precis som förr i världen innan IOSS? -
Show this post
Det enda sättet de mörkade mina paket är troligen pga de markerade dem som Gifts.
Har dock för mig det skall räcka med att ge postnord (enligt tullverket har ju postnord ensamrätt att ta han om all import som skickas med post) försändelse-numret och Discord kvittot i deras digitala kund som visar IOSS och/eller VAT information helst innan paketet börjar närma sig Sverige.
Typ, så fort du kan se försändelsen på PostNords sökningssystem så skicka dem infon och kvitto så torde de inte tulla extra. -
Show this post
skivsamlarna
Är det discogs eller säljaren som ska registrera att moms är betalad i One Stop Shop?
Det er sælger som skal påføre det elektronisk på CN22, således postnord også få det elektronisk
Men være også opmærksom på, at ikke alle lande (herunder USA) på nuværende tidspunkt fuld understøtter IOSS, og at du derfor vil blive pålagt moms og håndteringsafgift.
https://blog.discogs.cinepelis.org/en/buyers-charged-double-vat-tax-twice/ -
Show this post
Hej alla,
Detta har inte strikt med Discogs att göra, men häromdagen åkte jag på Postnords avgift på 75 kr för ett bokpaket från UK, där avsändaren hade betalat in momsen och hanterad det som IOSS (Royal Mail Online).
Då säger Postnord att det finns felaktiga data i IOSS-filen.
Avsändaren hade specificerat momssatsen som 25%, men i Sverige är ju bokmomsen 6%.
Det är alltså avsändarens ansvar att ta reda på momssatsen i mottagarlandet och applicera rätt moms!
I det här fallet hade han betalat i FÖR MYCKET moms, vilket man skulle kunna tycka bara är till Sveriges godo, men nej, eftersom avsändaren gjort fel tar Postnord chansen att ta ut en avgift.
Postnord hänvisar till den här sidan och att man ska vara noggrann med att avsändaren applicerar rätt momssats:
https://www.verksamt.se/starta/vad-galler-i-din-bransch/e-handel/betalning-och-leverans/moms-i-sverige-och-utomlands -
Show this post
Tackar för alla tips ni tidigare har kommit med här tack tråden! Absurt hur svårt detta ska vara... Kan inte vara lätt att vara säljare heller med alla olika regler för olika länder!
Hade varit smidigt att slippa betala den inkluderade momsen här på Discogs då jag NOLL (av ca 30 köp härifrån och på eBay) gånger har sluppit betala den dubbla momsen från PostNord... Men det som stör mig mest är nog ändå deras "hanteringsavgift" eller vad det kallas på 75:- som man får punga ut varje gång även fast (den egentligen redan betalda) momsen oftast bara är på några få kronor i mitt fall.
Ursäkta att jag inte hade mycket att komma med förutom mer ilska, jag hoppas verkligen att detta kommer förenklas i framtiden. -
Show this post
Detta händer mig hela tiden nu och börjar bli så j*vla trött på det rent ut sagt.
Vad menas med att IOSS ska skickas med digitalt? Räcker det inte att bifoga kvitton och handlingar i plastficka?
Jag hade nog aldrig orkat börja med detta idag. Helt vansinnigt krångligt nuförtiden. -
Show this post
dollar_bin_spins
Detta händer mig hela tiden
Har jag förstått rätt att du är mottagare, och åker på dubbelbetalning pga Postnords inkompetens?
Om du har handlat från en discogs-säljare kan du begära återbetalning av dubbelmomsen här:
https://.discogs.cinepelis.org/hc/en-us/articles/5934879515149
Postmords avgift på 75 kr lär du dock aldrig får tillbaka om du väl har betalat den. 😩 Ifall du vet med dig att IOSS har skickats digitalt (svarta runda IOSS-loggan på etiketten), då ska du ringa Postnord och djävlas med dem så mycket du kan, och kräva att kostnaden stryks.
dollar_bin_spins
Vad menas med att IOSS ska skickas med digitalt?
Säljaren bör säkrast fylla i alla formulär online i stället för att bara förlita sig på papper.
Följer han de här instruktionerna är chanserna bättre att IOSS överförs korrekt:
https://discogs.cinepelis.org/forum/thread/921295 -
Show this post
Jag har i detta nu ett paket som sitter fast hos PostNord efter att dom gjort inte bara en utan två tulldeklarationer på samma paket som dom tycker jag ska betala moms på. Säljaren är naturligtvis från UK och verkar av allt att döma inte ha fyllt i IOSS infon elektroniskt utan skrivit det på paketet (av någon outgrundlig anledning så fortsätter många att envisas med handskrivna etiketter och diverse hemmagjorda klistermärken i det där landet).
Det som verkar ha hänt är att paketet har kommit till tullen. Då har PostNord skapat ett nytt ID på paketet och tull deklarerat det kolli numret, efter det har som hittat det faktiska kolli numret och tull deklarerat det med. Så jag sitter med två avgifter och två moms inbetalningar på något jag redan betalat moms på. Till råga på allt har dom även gjort en felaktig tull deklaration (båda gånger) som varken är underskriven eller fotad. Vilket verkar innebära att paketet inte ens är godkänt att ta in i Sverige.
Jag har minst sagt lite huvudverk över det här och vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Om det är någon som varit i samma sits skulle jag verkligen uppskatta lite tips