• Show this post
    ska bli intressant att se hur det funkar att sälja skivor från imorrn.

ska jag tolka det som att Discogs nu fixar tulldeklaration åt oss?

"All orders shipped into the UK or EU must be accompanied by a commercial invoice. The seller can print the commercial invoice from the order page and will be required to attach it to the order.
    The “Print” page has been augmented to provide the necessary information for cross-border shipments, including a customs declaration that the invoice is a true and accurate representation of the actual value of the order. Additionally, every item on the invoice will have a harmonized tariff code."

mer pengar åt Paypal, i alla fall.

• Show this post
    Och mer pengar till staten.

• Show this post
    Jag råkade nu ut för att Discogs tog betalt för moms på ett köp jag gjort, men säljaren från UK har inte deklarerat det. Då tar naturligtvis Postnord ut moms och hanteringsavgift på detta. Efter kontakt med Postnords "kundservice" så kan de inte lägga till sån information i efterhand och säger åt mig att ta kontakt med Discogs. Fick svar från Discogs att de krediterar säljaren som i sin tur måste kreditera mig. Oerhört omständligt!
    Jag har sett att man kan driva detta mot tullverket också och få momsen återbetald, någon som testat det?

• Show this post
    Jag har slutat handla från länder utanför EU. Det ger både momspåslag och blodtryckspåslag.

Som säljare är det meckigt, så jag markerar hellre bara "gåva" för det funkar för merparten av mottagarna.

• Show this post
    Jag fick betala dubbel moms för ett köp från UK. Först till säljaren (£5.31), och sedan till PostNord (155 SEK) för att det saknades uppgifter i deras system. Såhär skrev de:
    "En IOSS-försändelser kräver en elektronisk fil som på så sätt informerar mottagande landets postoperatör om att momsen är förbetald. Eftersom att vi aldrig fått den informationen på förhand kan vi heller inte komplettera informationen i efterhand eftersom det inte finns något sätt att härleda en transaktion till en viss förbetald IOSS-försändelse.

Därför rekommenderar jag dig att kontakta avsändaren och kolla ifall du kan få tillbaka tullavgiften som du betalade in till dem."

Jag kontaktade Discogs för en vecka sedan och beskrev problemet och de har fortfarande inte svarat. Totalt värdelöst!

• Show this post
    Är det någon som fått något svar från Discogs angående detta? Jag har i detta nu ett paket som sitter fast hos PostNord efter att dom gjort inte bara en utan två tulldeklarationer på samma paket som dom tycker jag ska betala moms på. Säljaren är naturligtvis från UK och verkar av allt att döma inte ha fyllt i IOSS infon elektroniskt utan skrivit det på paketet (av någon outgrundlig anledning så fortsätter många att envisas med handskrivna etiketter och diverse hemmagjorda klistermärken i det där landet).

Det som verkar ha hänt är att paketet har kommit till tullen. Då har PostNord skapat ett nytt ID på paketet och tull deklarerat det kolli numret, efter det har som hittat det faktiska kolli numret och tull deklarerat det med. Så jag sitter med två avgifter och två moms inbetalningar på något jag redan betalat moms på. Till råga på allt har dom även gjort en felaktig tull deklaration (båda gånger) som varken är underskriven eller fotad. Vilket verkar innebära att paketet inte ens är godkänt att ta in i Sverige.

Jag har minst sagt lite huvudverk över det här och vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Om det är någon som varit i samma sits skulle jag verkligen uppskatta lite tips

You must be logged in to post.